2007-01-26

Politikerna är ansvariga för psykiatrins missar



Ännu en tragedi har skett i psykiatrins bakvatten. En liten grabb har fallit offer för en psykpatient som så sent som i november bedömdes som mer eller mindre frisk. Man kan tycka att det blivit rätt många vansinnesdåd de senaste åren och kan felaktigt dra slutsatsen att patienterna blivit tokigare eller att läkarna blivit sämre. Förklaringen är mycket enklare än så. Skulden skall läggas på alla de besparingskrav och alla de helt absurda krav på att bli effektiviare som psykiatrin blivit ålagd under lång tid. Det enda ljus jag ser i den stora psykiatritunneln är Anders Milton, den Nationella psykiatrisamordnarens rapport. Den 27 november 2006 lämnade Anders Milton över sitt slutbetänkande till socialminister Göran Hägglund och uppdraget avslutades i och med utgången av november. Här kan du läsa hela Anders Miltons rapport: Klicka här

Vård på psykiatrins slutenvård som jag skrev vintern 2004
Den psykiatriska verksamheten får helt underkänt: Det har varit mycket prat i media om psykiatrin den senaste tiden. Ett antal allvarliga händelser har fått politiker att kräva stor räfst och rättarting vad gäller vård och behandling av de psykiskt sjuka. Min erfarenhet är att det som egentligen brister är politikernas brist på kunskap om vilka resurser psykiatrin behöver för att göra ett bra jobb. Att politikerna nu (vintern 2004) fått kalla fötter är ingenting som förvånar mig. Jag vet att ansvariga politiker och andra beslutsfattare känt till att villkoren för psykiatrin under lång tid varit undermålig, men att de av ren bekvämlighet avstått från att agera eftersom de bara sett till alltings kostnad och ingentings värde. Jag har nämligen själv varit politiker och vet vad som prioriteras! Jag kommer därför att redovisa några fall som utspelats på psykiatrins verkstadsgolv. Dessa fall har socialstyrelsens ansvarsnämnd tagit del av. De berörda politikerna och psykiatrins högsta chef och dennes stab känner till vad hände eftersom detta är del av en rapport som skrevs hösten 2001. Rapporten i webbupplaga från min site.

Andra om: , , , ,

6 kommentarer:

Järnladyn sa...

Visst har du rätt i att skulden bör lägas på politikerna. Man kanske inta bara avseende alla besparingskrav. Vi bör kanske också fråga oss om hela den reformering av psykiatrin som skett varit allt igenom bra. Kanske har det blivit för mycket öppenvård? Tvångsvård och sluten vård kanske ännu behövs i större utsträckning?

Anonym sa...

Annika
Det är mycket snack i liten verkstad.
Politiker ser bara till alltings kostnad och ingentings värde.
Jag har nämligen själv varit politiker och vet vad som prioriteras!
Klicka gärna på Dubbeldiagnoser

Anonym sa...

Redan i söndags beväpnade sig den misstänkte mördaren med en kniv. Hans anhöriga larmade psykvården. ”Men de tog oss inte på allvar. När han inte svarade i telefon lämnade de en lapp i brevlådan” säger mannens storebror.

Elisabeth sa...

Nu är morsan till de 3 sönerna igång igen, men jag kan bara inte hålla käften nu.
Visst är det här för jävligt. Jag blev sååå frustrerad så jag blev tvungen att sträcka mej längre ut i cyberspace så jag skrev ett inlägg på Aftonbladets forum. + ett liknande på min blog.
Nu ska jag skriva ett personligt email till vår nuvarande socialminister Göran Hägglund. Nu får han ta mej faen visa vad han går för! Inga bleka jävla politiker-löften om att det ska tas itu med vårdapparaten inom psyk och den övriga vården. Ta bort reformen från -95 där de som inte hamnade inom ramen för psykvård blev utslängda i samhället och blev tvingade att ta hand om sej själva. Nu ser vi "summan av kardemumman".

Anonym sa...

Elisabeth.
Trots att jag är kristdemokrat har jag inga invändningar. Skulden kan inte läggas på Göran. Men tiderna förändras. Nu är det han som har det yttersta ansvaret.

Anonym sa...

Nu har ängeln landat på rätt ställe på vår gård.
Tack för ditt tips om Eva Spångberg. Jag var och tittade på hennes sida. Det var mycket fina träsniderier. Jag lovar att om jag far dit och kollar in hennes ställeså ska jag inte röra Whiskyn !
Ha de bra
Rolle


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar